Krijg 40% korting. 0
🔥 Onze door AI geselecteerde aandelenstrategie Tech-titanen is in mei al 7,1% gestegen. Koop aandelen die HOT zijn.
KORTING van 40% benutten

Inleiding president bij de persconferentie Jaarverslag 2010

Door Nederlandsche Bank03.04.2011 14:46

Persbericht 31 maart 2011

Over 2010 is meer positief economisch nieuws te melden dan over de jaren daarvoor. Zo herstelde de economie zich wereldwijd, zij het met grote verschillen tussen en binnen de regio’s. De Amerikaanse economie en veel opkomende landen lieten groeicijfers van voor de crisis zien. Dat is in het eurogebied nog niet het geval. Na een forse krimp in 2009 moest daar met een bescheiden groei genoegen worden genomen. De zwakke economische ontwikkeling in de perifere eurolanden stak daarbij schril af bij het sterke economische herstel in met name Duitsland.

Hoe verheugend het economische herstel ook is, dat is voor een deel op de pof gekocht. Dat geldt met name voor de VS. Ook het conjunctuurherstel in veel Europese landen is deels te danken aan stimuleringsmaatregelen die een eindig karakter hebben en nieuwe onevenwichtigheden in het leven kunnen roepen. Het zeer expansieve budgettaire en monetaire beleid – hoe essentieel deze ook zijn geweest om een ineenstorting van de wereldeconomie te voorkomen – moeten zo snel als verantwoord is, worden afgebouwd.

De kredietcrisis heeft duidelijk gemaakt dat adequate buffers bij overheden, banken en andere instellingen noodzakelijk zijn om nieuwe schokken te kunnen opvangen. De onevenwichtigheden in het eurogebied, de onrust in het Midden-Oosten en de dreiging van een nucleaire ramp in Japan zijn illustratief voor de huidige, grote onzekerheden.

De buffers van de overheid moeten worden vergroot door schuldvermindering. Sommige eurolanden, die al geruime tijd de tucht van de financiële markten voelen, moeten daarbij ingrijpend bezuinigen. Dit gaat vaak gepaard met maatschappelijke onrust en verzet. Hoe begrijpelijk dat in sommige gevallen ook kan zijn, de schuldencrisis in het eurogebied heeft duidelijk gemaakt dat er geen alternatief is. Nederland doet het op begrotingsgebied relatief goed. Laat die constatering vooral een aansporing zijn om de voorgenomen consolidatie te realiseren en niet te verslappen.
Pers

De EU-regeringsleiders hebben vorige week belangrijke stappen gezet om de begrotingsdiscipline van de eurolanden te versterken. Een gemiste kans echter is het ontbreken van automatische sancties voor landen die begrotingsregels overtreden. Tevens zou er veel gewonnen zijn indien de politieke besluitvorming ten tijde van crisis voortaan efficiënter en sneller zou kunnen plaatsvinden.

Nederlandse en internationale banken zijn in 2010 solider geworden. Onder invloed van het Bazel III-akkoord werken de banken de komende jaren verder aan bufferherstel. Ook met aanscherpen van het toezicht zijn goede vorderingen gemaakt. Het toezicht richt zich daarbij sterker dan vroeger op de wisselwerking tussen de gezondheid van individuele instellingen enerzijds en de macro-omgeving anderzijds. Nederlandse pensioenfondsen kampen al geruime tijd met onvoldoende buffers. Achterblijvende indexatie en mogelijke kortingen op pensioenrechten getuigen daarvan. De levensverzekeraars staan eveneens voor grote uitdagingen. Saneren, consolideren en herpositioneren zijn hier de sleutelwoorden. Bovendien moet de sector zich voorbereiden op een nieuw toezichtkader dat eveneens om grotere buffers vraagt.

Tot slot, nationaal en internationaal zijn inmiddels veel lessen getrokken uit de kredietcrisis. De belangrijkste les is dat de wereld van vandaag aan de kant van de financiële instellingen hogere buffers en aan de kant van de toezichthouder een veel hogere handelingsnelheid vergt dan we gewend waren. Tegelijkertijd moet worden gewaakt voor overhaaste en ondoordachte acties. Daarvoor is de financiële wereld te complex, het zicht op economische samenhangen te onvolkomen en zijn de huidige onevenwichtigheden te groot. Aan ons de taak om het juiste evenwicht te houden tussen grondige analyse en tijdige actie.

Voeg een reactie toe

Richtlijnen voor commentaar

Wij raden u aan om reacties te gebruiken om interactie met gebruikers aan te gaan, uw perspectief te delen en vragen te stellen aan auteurs en elkaar. Met het oog op het hoge niveau van conversatie dat wij allemaal waarderen en verwachten te behouden, dient u de volgende criteria in het achterhoofd te houden:

• Verrijk het gesprek
  • Blijf geconcentreerd en op het goede spoor. Plaats alleen materiaal dat relevant is voor het onderwerp dat wordt besproken.
  • Wees respectvol. Zelfs negatieve meningen kunnen positief en diplomatiek worden weergegeven.
  • Gebruik standaard schrijfstijl. Voeg interpunctie, hoofdletters en kleine letters toe.
  • LET OP: Spam en/of reclameboodschappen en links in een bericht zullen worden verwijderd.
  • Vermijd godslastering, laster of persoonlijke aanvallen gericht op een auteur of een andere gebruiker.
  • Alleen opmerkingen in het Nederlands zullen worden toegestaan.

Daders van spam of misbruik zullen van de site worden verwijderd en zijn uitgesloten van toekomstige registratie naar goeddunken van Investing.com.

Schrijf hier wat u denkt

Weet u zeker dat u deze grafiek wilt verwijderen?

Ook posten op :

Vervang de toegevoegde grafiek met een nieuwe grafiek?
1000
U kunt op dit moment geen opmerkingen plaatsen, vanwege negatieve meldingen van andere gebruikers. Uw status zal door onze beoordelaars worden geëvalueerd.
Wacht een minuutje voordat u weer een commentaar plaatst.
Bedankt voor uw commentaar. Wij willen u erop wijzen dat alle commentaren op "in afwachting van goedkeuring" komen te staan, totdat deze door onze moderators worden goedgekeurd. Het kan daardoor enige tijd duren voordat het op onze website verschijnt.

Weet u zeker dat u deze grafiek wilt verwijderen?

Vervang de toegevoegde grafiek met een nieuwe grafiek?
1000
Wacht een minuutje voordat u weer een commentaar plaatst.
Voeg Grafiek toe aan Commentaar
Blokkering bevestigen

Weet u zeker dat u %USER_NAME% wilt blokkeren?

Als u dit doet, kunnen u en %USER_NAME% geen publicaties meer van elkaar zien op Investing.com.

%USER_NAME% is toegevoegd aan uw lijst met geblokkeerde personen

Omdat u de blokkering van deze persoon net hebt opgeheven, moet u 48 uur wachten om hem/haar weer te kunnen blokkeren.

Rapporteer dit commentaar

Ik vind dit commentaar

Commentaar gemarkeerd

Bedankt!