INLEIDENDE UITEENZETTING VAN DE GOUVERNEUR
Dames en heren,
In naam van het Directiecomité heet ik u welkom op deze gewone algemene vergadering van de aandeelhouders van de Nationale Bank
van België.
Tijdens de buitengewone algemene vergadering van vorig jaar werden
de statuten van de Bank gewijzigd, enerzijds om ze te conformeren aan een aantal Belgische en Europese regels voor de organisatie van algemene vergaderingen en anderzijds om enkele aanpassingen van praktische aard aan te brengen. Een van deze wijzigingen is een verschuiving van het aanvangsuur van de vergadering, die dit jaar voor het eerst begint om 14 uur in plaats van om 11 uur, zoals voorheen.
Om aan de algemene vergadering deel te nemen, hoeven de
aandeelhouders hun aandelen niet meer te laten blokkeren tot de
vergadering is afgelopen. Voortaan moeten ze op een gegeven
registratiedatum laten vaststellen dat ze eigenaar zijn van hun
aandelen en dienen ze de Bank daarvan in kennis te stellen.
Aangezien die nieuwe regel dit jaar voor het eerst van toepassing is,
heeft de Bank besloten de aanwezigheidsaanvragen voor de
vergadering van vandaag met de nodige soepelheid te beoordelen.
Ter inleiding van deze vergadering zou ik in het kort de belangrijke
veranderingen willen schetsen die de Bank in 2011 heeft ondergaan.
Het was immers een jaar dat historisch kan worden genoemd, omdat
de Bank tijdens dit jaar volledig het microprudentieel toezicht ten laste
heeft genomen.
De sinds 2008 heersende financiële crisis heeft duidelijk aan het licht
gebracht dat het nodig was de organisatie en de praktische uitoefening
van het toezicht op de financiële instellingen te verbeteren. Zowel op
Europees vlak als in België zag de overheid zich genoopt daar nog
eens grondig over na te denken.
Naar het voorbeeld van de ontwikkelingen in verscheidene landen van de Europese Unie en op basis van de aanbevelingen van de
Bijzondere opvolgingscommissie belast met het onderzoek naar de
financiële crisis en van het Lamfalussy-comité, heeft de Belgische
overheid in 2010 besloten het toezicht op de financiële sector, en meer
bepaald de wisselwerking tussen de Bank en de voormalige
Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA), te
laten evolueren naar een bipolair model, het zogenoemde "twin
peaks"-model.
Het koninklijk besluit van 3 maart 2011 heeft uiteindelijk alle functies
van het macro- en microprudentieel toezicht op de banken en de
verzekeringen aan de Bank opgedragen. Dat koninklijk besluit is op
1 april 2011 in werking getreden.
Deze datum betekent dus een belangrijk keerpunt in de geschiedenis
van onze onderneming, omdat ze op dat ogenblik een taak overnam
die van groot belang is voor de maatschappij als geheel. Deze
opdracht vormt dan ook een belangrijke uitdaging voor de Bank. Bij de
overname van het prudentieel toezicht hadden we immers de plicht het
toezicht aan te vullen met de expertise, de competenties en de
gegevens waarover de Bank reeds beschikte. We moesten dus de
transversaliteit en de uitwisseling van informatie bevorderen, die
terzake cruciaal zijn.
Op prudentieel vlak hebben we na een collectieve bezinning
gekozen voor een organisatiemodel dat berust op de toepassing van
het principe van de dubbele controle, waarbij een verticale
benadering met een horizontale benadering wordt gecombineerd.
De verticale analyses worden uitgevoerd door de operationele-
toezichtteams. Deze beoordelen de onderneming als geheel en
coördineren het toezicht op basis van een risicoanalyse en een
controleplan per instelling. Daarnaast trachten de horizontale
analyses, van de gehele sector en van elke risicosoort afzonderlijk,
de risico's en kwetsbare punten te identificeren vanuit een
transversaal standpunt. Dit geïntegreerde risicobeoordelingsproces
wordt bovendien ondersteund door de andere entiteiten van de
Bank, die hun expertise inzake macro-economische analyse of
kennis van de financiële markten aanwenden voor het prudentieel
toezicht.
Concreet gezien zijn vijf autonome diensten belast met de
uitoefening van het toezicht. De dienst Prudentieel beleid en
financiële stabiliteit stippelt het prudentieel beleid uit, identificeert de
kwetsbaarheden, met name de systeemrelevante, en verricht horizontale analyses van de sector en van de verschillende soorten
risico's, alsook van hun wisselwerkingen. Deze dienst is
verantwoordelijk voor de horizontale dimensie van het toezicht.
Het operationeel toezicht wordt uitgeoefend door de drie autonome
diensten die respectievelijk belast zijn met het toezicht op banken en
beursvennootschappen, het toezicht op verzekerings- en
herverzekeringsondernemingen en het toezicht op
marktinfrastructuren. Deze diensten zijn verantwoordelijk voor de
verticale dimensie van het toezicht. Een vijfde dienst is belast met de
transversale operationele functies ten behoeve van de andere
operationele diensten.
Om ervoor te zorgen dat het nieuwe toezichtmodel efficiënt
functioneert en de informatie optimaal circuleert, werden binnen de
Bank drie overlegfora opgericht. Ze getuigen van het streven om de
transversaliteit van de benaderingen, de uitwisseling van informatie
en het basisbeginsel van de dubbele controle in praktijk te brengen.
De overname van het prudentieel toezicht heeft ons ertoe aangezet
bijna 200 medewerkers van de voormalige CBFA te integreren. Ze
werden naar de Bank overgeplaatst om de continuïteit van het toezicht
te verzekeren. Om in de nieuwe structuur efficiënt te kunnen werken
en gelet op de nieuwe werklast, hebben wij hervormingen tot stand
gebracht, waaronder niet in de laatste plaats de invoering van een
secretariaat-generaal, dat voortaan een groot deel van de louter
organisatorische taken vervult.
Op te merken valt dat die hervorming zich in de Bank voordeed op een
ogenblik dat de financiële crisis aanhield en dat de crisis van de
overheidsschulden losbarstte. In heel Europa stonden de centrale
banken onophoudelijk op de bres en maakten ze gebruik van het hele
pakket aan instrumenten waarover ze beschikken. Dit alles droeg
ertoe bij dat 2011 voor de Bank een jaar van uitzonderlijke
mobilisering werd, en dat in haar velerhande activiteiten, die uitvoerig
worden toegelicht in het eerste hoofdstuk van het
ondernemingsverslag dat u werd bezorgd.
Sinds onze laatste algemene vergadering werd in het Directiecomité
het vertrek van directeur Praet gecompenseerd door de benoeming
van directeur Pierre Wunsch. Hij is een hoogwaardige econoom wiens
expertise, vooral op het gebied van financiële stabiliteit, bijzonder goed
van pas komt.
Ik stel voor dat we nu overgaan tot de gedetailleerde toelichting van de
jaarrekening, die reeds een antwoord zal bieden op sommige van de vragen die we hebben ontvangen. De andere vragen zullen aan bod
komen tijdens het daaropvolgende vragenuur. Ik dank de
aandeelhouders die ons hun vragen vooraf en schriftelijk hebben doen
toekomen, en die zo de voorbereiding van deze vergadering hebben
vergemakkelijkt en ze vlotter helpen verlopen.
Ik dank u voor uw aandacht en geef nu het woord aan directeur Pierre
Wunsch.
Registreer u om meldingen in te stellen voor instrumenten, economische gebeurtenissen en artikelen van de auteurs die u volgt.
Gratis registreren Heeft u al een account? Inloggen
Voeg een reactie toe
Wij raden u aan om reacties te gebruiken om interactie met gebruikers aan te gaan, uw perspectief te delen en vragen te stellen aan auteurs en elkaar. Met het oog op het hoge niveau van conversatie dat wij allemaal waarderen en verwachten te behouden, dient u de volgende criteria in het achterhoofd te houden:
Daders van spam of misbruik zullen van de site worden verwijderd en zijn uitgesloten van toekomstige registratie naar goeddunken van Investing.com.